piątek, 18 sierpnia 2017

Urodziny Edwarda Stachury

Prozaik i poeta, Edward Stachura urodził się 18 sierpnia 1937 r. we Francji w rodzinie polskich emigrantów. Do kraju powrócił wraz z rodzicami, kiedy miał 11 lat. Zamieszkali w Łazieńcu niedaleko Aleksandrowa Kujawskiego. Talent literacki pojawił się
u niego w wieku 17 lat. Krytyka literacka utożsamiała bohaterów Edwarda Stachury z autorem. Jego twórczość do dziś cieszy się wielką popularnością i jest wykorzystywana chociażby przez zespół Stare Dobre Małżeństwo czy Hey. Utwory Stachury poruszają tematykę moralną, jego bohaterów cechuje duża wrażliwość, zamiłowanie do natury i podróży, a przede wszystkim bogaty system wartości etycznych oraz poszukiwanie swojej prawdziwej tożsamości. Polecamy książki Edwarda Stachury dostępne w naszej bibliotece, a poniżej przedstawiamy wiersz "Urodziny":

Dzisiaj są moje urodziny, 
Które obchodzę bez rodziny 
Daleko, wysoko, wśród manowców 
W pokoiku, na wieży hangaru dla szybowców 

Zupełnie tu nieźle jest mi, 
Organki mi służą do gry. 
Na twarzy obeschły już łzy, 
Już warg nie zagryzam do krwi. 

Niech żyje ziemia! 
Niech żyje niebo! 
I ty - co rodzisz się - żyj! 
Niech żyje ziemia! 
Niech żyje niebo! 
I ty - pomiędzy tym - żyj! 

Jutro raniutko jak ten szczygieł 
Wstanę, umyję się, zagwiżdżę, 
I zejdę w doliny zaludnione 
Roboty poszukać i wdzięcznej narzeczonej. 

Jak los będę pukać do drzwi, 
Aż wreszcie otworzysz mi ty. 
I powiesz: Miły mój, witaj mi! 
Tęskniłam tysiąc nocy i dni! 

Niech żyje ziemia! 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz